Путівник Мішлен

putivnyk-michelin

Що таке путівники (гіди) Мішлен?

Гіди Мішлен – це серія довідників, які видаються у Франції протягом більш ніж століття.

Червоний гід Мішлен є найстарішим європейським довідником по отелям та ресторанам, який щороку присуджує 1, 2 чи 3 зірки Мішлен певним закладам за високу якість. Надбання чи втрата зірки може дуже драматично вплинути на успіх ресторана.

З 1968 року, окрім червоного путівника, Мішлен випускає також і зелений гід.

Зелений гід Мішлен – це серія путівників по містам, регіонам та країнам. Існує “Зелений путівник” по Франції у цілому та більш детальний по кожному з 10 регіонів Франції. Вони містять довідникову інформацію з описом пам’яток та рекомендують, що варто відвідати, що є цікавим, а куди не слід заїзджати.

Путівник Мішлен: як все починалось

Багато хто вважає, що червоний путівник Мішлен (гід Мішлен, фр. Michelin, Le Guide Rouge) починався як довідник ресторанів. Ні, путівник Мішлен, як і всі великі винаходи, що змінили хід історії, не починався як культовий довідник ресторанів. Маленький червоний путівник спочатку був задуманий лише для того, щоб спонукати більшу кількість автомобілістів вирушити у дорогу.

Все розпочалося у центральній Франції, в Клермон-Феррані, у 1889 році. У той час у Франції ще було менше 3000 автомобілів. Але брати Андре та Едуард Мішлен мали грандіозне бачення розвитку французької автомобільної промисловості та заснували однойменну компанію з виробництва шин.

Як підвищити продажі?

Але, як підвищити продажі шин? Насправді, кожна людина є продавцем, тому що вона продає свій час та експертність. Кожна людина є продавцем, коли розповідає про чудові ресторани, класні готелі, цікаві фільми чи книги, про незабутні мандрівки та враження. Отже, щоб щось продати, потрібно продавати не продукт, а емоції, враження, визнання, впевненість та щастя.

У випадку з шинами Мішлен, щоб підвищити попит, потрібно було, щоб шини частіше стиралися. Як цього досягти? Звісно, необхідно провокувати людей кудись частіше їхати. Заради чого? Заради гарної кухні, звичайно! Заради ночівлі у затишних, рекомендованих готелях. Заради вражень та емоцій від незабутніх мандрівок. Це все чудова мотивація для власників автомобілів мандрувати. Чи не так? Відповідно, це дозволяє збільшити продаж автомобілів та покупку шин.

Всесвітня виставка 1900 року

У Парижі у період з 15 квітня по 12 листопада 1900 року відбулась Всесвітня виставка. Символом виставки стала зустріч нового ХХ століття. Головним на виставці став стиль ар-нуво. За сім місяців виставку відвідали понад 50 млн людей. Під час виставки, а саме 19 липня 1900 року почала працювати перша лінія паризького метро та тролейбусна мережа. Частиною виставки стало проведення Других Олімпійських ігор, що тривали п’ять місяців — з травня по жовтень. Це були перші ігри за участю жінок. Змагання у тринадцяти видах спорту із 20 були проведені вперше.

Спеціально до виставки у Парижі було споруджено велику кількість об’єктів: Ліонський вокзал, вокзал Орсе (нині музей д’Орсе), міст Александра III, Великий і Малий палаци, сквот Вулик на Монпарнасі (винна ротонда тимчасового користування).

На Всесвітній виставці 1900 року публіці були вперше представлені озвучені фільми і ескалатори.

Рудольф Дізель представив на суд відвідувачів виставки дизельний двигун, що працює на ріпаковій олії. Були також представлені багато панорамних картин і новинки панорамної техніки, такі як сінеорама, мареорама і Транссибірська залізнична панорама.

На виставці також була представлена викувана з рейки пальма Мерцалова.

У центрі уваги в Палаці Ілюзій виявився телескоп з діаметром об’єктива 1,25 м. Цей телескоп був найбільшим з усіх створених на той час. Труба телескопа була 60 м в довжину і 1,5 м в діаметрі.

Усі тогочасні відкриття та досягнення, які були представлені на Всесвітній виставці 1900 – не перерахувати.

Саме до цієї виставки брати Мішлен вирішили випустити свій перший невеликий путівник з корисною інформацією для мандрівників – путівник (гід) Мішлен, Guide Michelin. Путівник містив карти доріг з картами деяких міст, інструкцію з ремонту, інформацію про те, де замінити шини, де заправити машину, де перепочити, де переночувати, де поїсти та які цікаві місця відвідати.

Насправді задум був набагато скромнішим. Маленький червоний путівник спочатку задумали лише для того, щоб спонукати якомога більше автомобілістів вирушити в дорогу.

У 1904 році, у п’ятому виданні, вже з’явився перелік цікавих готелів, зокрема з інформацією, де можна замінити свічки. У 1907 р. вийшов путівник по Тунісу та Алжиру.

І якщо раніше путівник спеціалізувався лише на готелях та механіках, то до кінця Першої світової – на гастрономічних подорожах. В основному вони залучали багатих мандрівників у три регіони як Париж, Ліон та Марсель.

Протягом двох десятиліть путівники були безплатними. Одного разу, коли Андре Мішлен завітав на шиномонтаж та побачив, як його улюбленим путівником підпирають верстат та дотримуючись принципу, що “людина по-справжньому цінує лише те, за що вона платить”, у 1920 році було запущено новий путівник Мішлен, який коштував 7 франків. Вперше він містив список готелів Парижа, список ресторанів за певними категоріями та не містив платну рекламу.

Тепер путівники стали більшими, дорожчими і в них з’явилося багато гастрономічних рекомендацій від незалежних анонімних гастрономічних інспекторів. Вказівки в путівнику “варто заїхати дорогою” і “заслуговує на окрему поїздку” повинні були наштовхнути читачів на думку ще частіше мандрувати машиною, а це означає частіше стирати шини.

У 1926 році путівник Мішлен почав присуджувати зірки вишуканим ресторанам. Спочатку відзначали їх лише однією зіркою. Через п’ять років було введено ієрархію: нуль зірок, одна зірка, дві та три, а в 1936 році були опубліковані критерії зіркового рейтингу:

1 зірка: «Дуже хороший ресторан у своїй категорії»
2 зірки: «Відмінна кухня, варто зазирнути»
3 зірки: «Виняткова кухня, гідна особливої подорожі»

Також брати Мішлен побачили зростаючу зацікавленість ресторанним розділом гіда. Тоді для більш достовірної інформації брати Мішлен найняли команду таємних відвідувачів, у наш час це ресторанні інспектори, які анонімно відвідували ресторани та робили огляди.

Карти Мішлен були настільки точні, що використовувалися під час Другої світової війни для наступу дорогами Франції. Під час Другої світової гід не випускався, але у противників уже були екземпляри.

Що придумали брати Мішлен:

  • вони подбали про водіїв, відповівши на запитання, на які до них ніхто не відповідав (технічні можливості доріг, список заправок та механіків, готелі та ресторани дорогою),
  • створили унікальний цінний контент,
  • розвивали мережу своїх клієнтів та підвищували обсяг продажів: по мірі того, як люди дізнавалися про нові місця для дослідження, все більше купували машини
  • оглядаючи нові місця, вони швидше зношували шини, що розширювало ринок шин Michelin,
  • використовуючи відгуки, вони допомагали клієнтам знайомитися з найкращими пам’ятками та ресторанами,
  • створили основну інформаційну платформу та стабільно додавали до неї контент протягом тривалого часу.

Через 100 років видання випустили тиражем 880 000 екземплярів, а потім все змінив інтернет і тепер необхідну інформацію легко знайти в додатку телефона.

Гід Мішлен існує у Франції – із 1900 р., в Італії – із 1956 р. для північної частини та з 1957 р. для півострова, у країнах Бенілюксу: Бельгія, Нідерланди та Люксембург – з 1959 р., в Іспанії – з 1962 р., Німеччини – з 1964 р., у Португалії – із 1973 р., у Сполученому Королівстві Великобританії та Ірландії – із 1974 р., у Швейцарії – з 1994 р. та у головних містах Європи – з 1982 р. Міські гіди створені, зокрема, для Парижа – з 1969 р., Лондона – з 1974 р. та Нью-Йорка – з 2006 р.

У 2005 році Мішлен опублікував свій перший американський путівник, що охоплює 500 ресторанів у п’яти районах Нью-Йорка та 50 готелів на Манхеттені.

У 2008 р. вийшов перший гід Мішлен за межами Заходу – для Токіо. Вже першого дня було продано 90 000 копій та вісім зі 150 японських ресторанів були відзначені зірками Мішлен.

Потім з’явилися гіди Мішлен у Гонконгу та Макао, а в 2018 – у Тайланді, де згадується 98 ресторанів, з них 16 ресторанів у Бангкоку.

16 квітня 2019 Мішлен запустив новий формат путівника під назвою Food & Travel. Це путівник, присвячений гастрономії та подорожам, надрукований тиражем 13 000 примірників, перевидається кожні два роки.

Гід Мішлен, мабуть, найвпливовіший журнал високої кухні. Якщо він привласнює якомусь ресторану зірку, це помітно збільшує потік клієнтів. Те саме відбувається, якщо ресторан позбавляється зірки. У тому числі, справа доходить до “самогубства” кухаря.

Інспектори Мішлен анонімні, вони не попереджають про свій візит, їх відвідування (їжа та інші витрати) повністю сплачує компанія Мішлен.

Компанія Мішлен зробила все можливе, щоб зберегти анонімність своїх інспекторів. Багато топ-менеджерів компанії ніколи не зустрічалися з інспекторами; самим інспекторам рекомендується не розкривати свою діяльність, навіть, батькам (у яких може виникнути спокуса похвалитися цим). Також за всі роки випуску путівника Мішлен, компанія не дозволяла своїм інспекторам спілкуватися із журналістами. Інспектори складають звіти, які на щорічних «зустрічах зірок» у різних національних офісах гіда розбиваються на три зірки, дві зірки або одну зірку – або без зірок.

У Франції щорічний вихід нового гіда гастрономічного прирівнюється до присвоєння американської кінопремії Оскар.

У наш час далекоглядність братів-засновників Мішлен дала компанії бачення, яке так само актуальне як у 2022 році, як і в 1900 році, а саме: зробити водіння, туризм і пошук незабутніх вражень доступними для всіх.

Протягом решти 20-го століття, завдяки своєму серйозному і унікальному підходу, путівники Мішлен стали бестселерами, які не мають собі рівних. Нині гід оцінює понад 30 000 закладів у більш ніж 30 країнах світу на трьох континентах. За весь час по всьому світу було продано понад 30 мільйонів путівників Мішлен.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]